السلام عليكم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إن
الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره, ونعوذ باالله من شرور انفسنا, ومن
سيئات اعمالنا, من يهده الله فلا مضل له, ومن يضلل فلا هادي له. ونشهد أن
لا إله الا الله وحده لاشريك له ونشهد أن محمدا
Alhamdulillah,
atas kurnia Allah s.w.t saya dapat membaca kitab terjemahan Ta'liq
Siyasah Syar'iah yang dikarang oleh seorang tokoh ulama' yang disegani
iaitu Syeikh Muhammad bin Soleh Utsaimin. Pada asalnya kitab Siyasah
Syar'iah ini ialah kitab yang dinukil daripada pemikiran tokoh terkemuka
di dunia Islam, Syaikhul Islam Ibn Taimiyah lalu dita'liq oleh Syeikh
Muhammad bin Soleh Utsaimin. Kitab ini yang pada asasnya membicarakan
bab politik dan pemerintahan yang digunakan daripada kaedah Rasulullah
s.a.w itu sendiri.
Daripada
kitab terjemahan ini,saya akan memberi beberapa pandangan peribadi yang
saya yang fakir ini atas sedikit ilmu yang saya ada. Matan-matan arab
yang tidak dapat disertakan di sini amat dikesali dan sebarang teguran
boleh diutarakan.
Segala
isi di dalam penulisan ini (seperti hadis) adalah bersumberkan kitab
ini dan sebarang sumber lain akan dinyatakan di mana rujukannya.
*Hakcipta oleh penerbit kitab ini ialah:
(Edisi Indonesia)
GRIYA ILMUJl. Raya Bogor # H. Rafi'i No. 24A Rambutan - Jakarta Timur 13830
Definisi
as-Siyasah asy-Syar'iah dalam pengertian khusus adalah "Segala hal yang
bersumber dari pemegang kebijakan (penguasa), seperti hukum dan
peraturan-peraturan yang bergantung pada adanya kemaslahatan dan dalam
permasalahan yang tidak memiliki dalil khusus lagi spesifik tanpa
menyalahi syari'at. (ms 14)
Seperti
yang kita sedia maklum, pensyariatan terhadap ketaatan kepada pemimpin
itu sudah diwajibkan ke atas umat Islam berdasarkan ayat al-Qur'an di
dalam surah an-Nisa' ayat 59 yang biasa kita dengar dikhutbah Jumaat
masjid-masjid selatan tanah air kita.
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَأَطِيعُوا۟ ٱلرَّسُولَ
وَأُو۟لِى ٱلْأَمْرِ مِنكُمْ ۖ فَإِن تَنَٰزَعْتُمْ فِى شَىْءٍۢ فَرُدُّوهُ
إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ
وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌۭ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
Hai
orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan
ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang
sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur`an) dan Rasul
(sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari
kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik
akibatnya.
[an-Nisa' ayat 59]
Ayat
ini menyuruh kita mentaati pemimpin dalam kalangan kita sendiri,
bermaksud bahawa pemimpin itu kita pilih sendiri daripada kalangan kita.
Bukan dari pihak luar ataupun mereka yang mengaku mendapat kuasa
pemerintahan daripada Tuhan sepertimana teori "divine right"
yang dipraktikkan oleh tamadun Barat sewaktu zaman gelap mereka. Sesiapa
sahaja tidak boleh mempersoalkan apa sahaja tindakan pemerintah mereka
walaupun kejam sekalipun dan mendapat sokongan daripada pemutar belit
agama iaitu golongan agamawan mereka yang menggunakan nama "gereja" dan
"agama".
Berlainan
dengan Islam, pemimpin itu dipilih oleh Allah pada asalnya seorang
Rasul iaitu Muhammad s.a.w. Rasul ini bukanlah daripada makhluk yang
lain, tetapi seorang manusia juga, dan hamba kepada Allah juga. Walaupun
Rasulullah s.a.w itu dilantik oleh Allah, namun tidaklah baginda
sewenang-wenangnya membuat keputusan secara sesuka hatinya. Bahkan
baginda juga meminta pendapat dan cadangan para sahabat daripada proses
musyawarah dalam sesuatu isu untuk membuat keputusan.
Di
dalam ayat ke 58 surah yang sama di atas, Allah memerintahkan pemimpin
itu supaya menjalankan amanat dengan baik dan bersikap adil terhadap
rakyatnya.
إِنَّ
ٱللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا۟ ٱلْأَمَٰنَٰتِ إِلَىٰٓ أَهْلِهَا
وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ ٱلنَّاسِ أَن تَحْكُمُوا۟ بِٱلْعَدْلِ ۚ إِنَّ
ٱللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِۦٓ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعًۢا
بَصِيرًۭا
Sesungguhnya
Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya,
dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya
kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi
Maha Melihat.
[an-Nisa' ayat 58]
Ini
menunjukkan sebelum kita diperintahkan oleh Allah supaya taat setia
kepada pemerintah kita, mereka terlebih dahulu diberi arahan supaya
menjalankan amanah dan bersikap adil terhadap sesiapa yang mereka
perintah.
Seorang
pemerintah tidak boleh ditaati sekiranya keputusan yang mereka lakukan
itu bertentangan dengan syariat Islam itu sendiri berlandaskan hadis
daripada riwayat Ibn Umar:
السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ حَقٌّ مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِالْمَعْصِيَةِ فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ فَلاَ سَمْعَ وَلاَ طَاعَةَ
“Mendengar
dan taat adalah haq (kewajipan) selama tidak diperintah berbuat
maksiat. Apabila diperintah berbuat maksiat maka tidak ada (kewajipan)
untuk mendengar dan taat.”
[Riwayat Bukhari]
Sebagai
pemimpin kaum Muslimin,mereka perlu memilih orang yang paling layak
untuk memangku jawatan khas di bawah pemerintahannya. Jawatan yang khas
ini contohnya dalam konteks tempat dan zaman sekarang ialah seperti
kabinet dan ketua hakim negara atau ketua polis negara. Pemimpinlah yang
bertanggungjawab untuk memilih yang terbaik dalam kalangan kelompok
walaupun tidak sehaluan pemikiran atau agenda politik.
Ini berdasarkan hadis:
"Barangsiapa
yang menugaskan seseorang kepada suatu kelompok sementara dia menemukan
dalam kelompok tersebut seorang yang lebih baik dari orang itu, maka
sungguh dia telah mengkhianati Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang
beriman"
[Riwayat al-Hakim di dalam Sahihnya]
Pemimpin
itu perlulah memilih mereka yang layak sahaja untuk memangku sesebuah
jawatan, jangan hanya memilih mereka yang mempunyai persamaan pemikiran
kerana itu akan mengakibatkan wujud pengeksploitasian kuasa. Tiada "check and balance"
antara satu sama lain lalu yang menjadi mangsa ialah rakyat apabila
masing-masing membela ahli mereka sendiri daripada sebarang kesalahan.
Mungkin
ada diantara kita yang mengatakan bahawa "kami memang tak kenal si
fulan,tapi kami pilih dia berdasarkan sijil yang dia ada". Benar
kata-kata ini, tetapi jika kita dapati mereka tidak mampu untuk
menjalankan tugas dengan amanah, cekap lagi bersih perlulah untuk kita
memberhentikan perkhidmatan mereka atau memberi jawatan lain yang sesuai
dengan mereka. Bahkan dalam konteks zaman sekarang setiap pekerjaan itu
ada satu jabatan khas yang ditugaskan untuk menilai prestasi kita. Hal
ini dapat kita pelajari di dalam ilmu "pengurusan sumber manusia".
Seperti contoh badan yang bebas daripada kuasa kerajaan ialah Jabatan
Audit Negara yang baru-baru ini telah membongkar segala penyalahgunaan
kuasa golongan pentadbir awam di Malaysia.
Bahkan
Umar al-Khattab, seorang khalifah bagi tamadun Islam yang agung pada
masa itu tidak memilih keluarga beliau untuk memangku jawatan di bawah
pentadbiran beliau. Anaknya, Abdullah bin Umar itu hanya mendapat
jawatan sebagai pengawas biasa sahaja. Itulah contoh yang terbaik dapat
kita lihat di zaman khalifah Umar al-Khattab.
Seorang
pemimpin juga ialah mereka yang dipilih oleh orang dalam kalangan
rakyat itu sendiri tanpa meminta jawatan itu sendiri sama ada secara
langsung atau tidak langsung. Inilah sunnah yang sebenarnya berdasarkan
hadis:
"Sesungguhnya Kami tidak melimpahkan urusan kami ini kepada orang yang memintanya"
[Riwayat Bukhari dalam kitab al-Ahkam dan Muslim dalam kitab al-Imarat]
"Barangsiapa yang meminta jabatan dan memohon bantuan untuk mendapatkannya, nescaya Allah tidak akan menolongnya. Dan barangsiapa yang tidak meminta jabatan dan tidak membantuan untuk mendapatkannya, nescaya Allah akan menurunkan malaikat yang akan membantunya"
[Riwayat Abu Dawud, at-Tirmidzi, Ibn Majah dan Ahmad]
Dalam
sejarah teologi Islam, khalifah agung Islam seperti Khulafa'
ar-Rasyidin dan Umar Abdul Aziz dalam kerajaan Umaiyyah adalah dilantik
bukan dari kehendak mereka sendiri. Walaupun mereka sangatlah alim lagi
bijaksana, malah sangat berkelayakan dalam kepimpinan tidaklah pernah
mereka walaupun sekali meminta supaya dipilih menjadi pemerintah kaum
Muslimin.
Contoh
yang dapat kita lihat ialah sewaktu Abu Bakar as-Siddiq yang
mencadangkan pemimpin setelah beliau iaitu Umar al-Khattab di dalam
suratnya:
“Bismillah
al-Rahman al-Rahim. Inilah apa yang dipesan oleh Abu Bakr bin Abu
Quhafah di waktu akhir hayat di dunia ini, sedang keluar darinya, dan
permulaan tempoh di Akhirat, sedang masuk ke dalamnya. Di kala seperti
ini, seseorang yang kafir akan beriman, seseorang pendusta akan bercakap
benar. Maka aku –dalam keadaan begini- melantik pemerintah kamu
selepasku ini ‘Umar bin al-Khattab. Maka dengar dan taatlah kepadanya.
Aku tidak akan mengurangkan sedikit kebaikan pun buat Allah, rasulNya,
agamaNya, diriku dan kamu. Sekiranya ‘Umar berlaku ‘adil, maka itu
sangkaan dan pengetahuanku mengenainya. Jika dia sebaliknya, maka setiap
individu berdasarkan apa yang dikerjakan. Sedangkan aku inginkan
kebaikan dan tidak pula aku tahu perkara yang ghaib. “Nanti orang-orang
zalim akan mengetahui di mana kesudahan mereka” Wa al-Salam ‘alaikum wa
rahmatulLah”. (al-Sayuti, Tarikh al-Khulafa, 32, Beirut: Dar al-Fikr).
[http://drmaza.com/home/?p=438]
Kita
seringkali dilihatkan dengan kemewahan pemimpin yang pada pemikiran
tipikal Melayu sekarang mengatakan "mereka itu pemimpin, jadi mereka
berhak mendapat upah atas pengorbanan mereka". Lalu terjadilah
pemborosan wang negara yang hanya didedahkan oleh parti lawan kerajaan
(parti kerajaan) dan berleluasa pada masa kini. Pemikiran rosak dan
jahil ini lahir daripada mereka yang menghasut pelajar-pelajar dan orang
awam bahawa wang kerajaan itu hak milik kerajaan dan rakyat perlu
bersyukur terhadap pemberian wang itu.
Hal
ini sangat merendahkan nilai rakyat yang bersusah payah membayar cukai
langsung dan cukai tak langsung lalu di basuh otaknya mengatakan bahawa
itu memang kewajipan seorang rakyat.
Lalu
apabila mereka telah terpedaya dengan kata-kata hikmat tersebut,
apabila ditunjukkan istana,rumah agam,kereta mewah hasil daripada "wang
kerajaan", mereka akan kagum dan merasakan hebatnya menjadi "orang yang
menguruskan wang rakyat" langsung tidak memikirkan keborosan wang
tersebut yang boleh diberikan kepada fakir miskin yang bergelandangan
dan ada yang terpaksa meminta bantuan gereja tatkala orang Islam sendiri
bermewahan??
Disebutkan
satu kisah, satu hari Abu Muslim al-Khaulani menemui Mu'awiyah bin Abi
Sufyan sambil berkata kepadanya, "Assalamualaikum wahai orang yang
diupah." Orang-orang yang berada di tempat itu berkata, "Katakanlah
Assalamualaikum wahai Amirul Mukminin!" Tetapi Abu Muslim tetap
mengatakan, "Assalamualaikum orang yang diupah." Mereka kembali
mengatakan, "Katakanlah wahai sang Amir!" Namun Abu Muslim tetap
mengatakan yang sama. Akhirnya Mu'awiyah berkata, "Biarkan sahaja Abu
Muslim mengatakan sedemikian kerana sesungguhnya dia lebih mengetahui
apa yang dia katakan."
[Riwayat Bukhari dalam kitab al-Ahkam dan Muslim dalam kitab al-Iman]
Seterusnya
di dalam kisah Umar bin ‘Abdul Aziz dan penasihatnya yang jujur Rajak
bin Haiwah. Kata Rajak bin Haiwah: Ketika ‘Umar bin ‘Abdul Aziz menjadi
Gabenor Madinah, beliau pernah berkata kepadaku: “Wahai Rajak! pergi
belikan untukku sehelai baju”. Aku pun belikan untuknya sehelai baju
yang bagus, harganya lima ratus dirham. Apabila aku membawanya kepada
beliau, maka beliau memegangnya dan berkata: “Bagus, cuma ianya murah”.
Selepas
beberapa tahun beliau menjadi khalifah. Suatu hari beliau berkata
kepadaku: “Belikan untukku sehelai baju”. Maka aku membeli untuknya
sehelai baju yang murah lagi amat sederhana,harganya hanya lima dirham.
Apabila aku membawanya kepada beliau, maka beliau memegangnya dan
berkata: “Bagus, cuma ianya mahal”.
Aku
kehairanan, bagaimana mungkin baju yang aku beli untuknya di Madinah
beberapa tahun lalu dengan harga lima ratus dirham dianggap murah dan
baju yang aku beli sekarang dengan harga hanya lima dirham dianggap
mahal. Perasaanku tersentuh dengan perkataan beliau dan aku pun
menangis.
Umar
bin Abdul Aziz bertanya: “Apa yang membuatkan engkau menangis wahai
Rajak?. Kataku:“Perkataanmu wahai Amirul Mukminin, bagaimana mungkin
engkau menganggap baju yang lepas yang berharga lima ratus dirham murah,
dan baju sekarang yang berharga lima dirham mahal?.
Kata
‘Umar bin ‘Abdul ‘Aziz: “Wahai Rajak, sesungguhnya aku memiliki jiwa
yang sentiasa berkeinginan. Setiap kali aku mencapai sesuatu, jiwaku
inginkan sesuatu yang lebih dari itu.Wahai Rajak! Jiwaku inginkan
sepupuku Fatimah binti Abdul Malik, lalu aku mengahwininya.Kemudian
jiwaku inginkan jawatan gabenor, lalu aku dilantik memegangnya. Kemudian
jiwaku inginkan jawatan khalifah, lalu aku mencapainya. Sekarang jiwaku
inginkan syurga, aku harap aku dapat menjadi penghuninya”.
(lihat: Salah al-Khalidi, Al-Khittah al-Barraqah lizi al-Nafs al-Tauwaqah, 93-94, Damsyik: Dar al-Qalam).
[http://drmaza.com/home/?p=137]
Seringkali
juga apabila kita membaca media arus perdana mempamerkan sesetengah
pemegang jawatan pemerintah yang turun padang bertemu rakyat dan dilabel
dengan nama "berjiwa rakyat". Maka sebaik sahaja penduduk di
kampung-kampung terlibat mengetahui yang kampung mereka akan diziarah
oleh "pemerintah berjiwa rakyat", berpulas tenaga dan wang ringgit
mereka korbankan semata-mata untuk menyambut kedatangan orang "berjiwa
rakyat". Dari pengangkutan, makan minum dan penginapan semuanya atas
tajaan "wang kerajaan" semata-mata.
"Ala,
wakil rakyat datang biarlah kita layan dengan baik. Lagipun dia yang
akan suarakan kehendak kita di Parlimen (Dewan Rakyat) nanti." Begitulah
suara hati penduduk kampung yang ikhlas memberi segala-galanya percuma
kepada "pemerintah berjiwa rakyat" supaya nasib mereka kelak akan
dibela, terutamanya dekat-dekat nak pilihanraya ni. "Takpelah, dia nak
bela nasib kita".
Diriwayatkan
di dalam Muttafaq Alaih (Sahih Bukhari dan Muslim), Abu Humaid
as-Sa'idi berkata: Nabi s.a.w menugaskan seorang lelaki dari Bani Azdi
untuk mengambil zakat darinya, yang bernama Ibnul Lutbiyyah. Maka
tatkala kembali, ia berkata, 'Bahagian ini untuk kalian, sedangkan ini
dihadiahkan kepadaku.' Maka Nabi s.a.w bersabda, 'Ada apa gerangan
lelaki ini, kami menugaskannya untuk melaksanakan satu pekerjaan yang
merupakan amanah Allah kepada kami, kemudian dia berkata, 'Ini bahagian
untuk kalian dan ini bahagian dihadiahkan kepadaku?'
Maka
tidakkah dia sekadar duduk di rumah, kemudian perhatikanlah apakah
hadiah itu datang kepadanya atau tidak? Demi Allah yang jiwaku berada di
tangan-Nya, segala sesuatu yang dia ambil dari zakat tersebut akan dia
panggul di pinggulnya pada Hari Kiamat kelak, baik harta itu berupa unta
yang menderum, sapi yang mengeluh atau kambing yang mengembik.'
Baginda
lalu mengangkat kedua tangannya ke langit hingga kami melihat kedua
ketiaknya (beliau bersabda): 'Ya Allah, aku telah menyampaikan!"
(Baginda mengucapkan tiga kali)
[Riwayat Bukhari dalam kitab al-Ahkam dan Muslim dalam kitab al-Imarah]
Berdasarkan
hadis ini, walaupun seorang pengutip zakat (amil) itu juga mempunyai
hak dalam zakat tetapi hadiah yang diterimanya tidak boleh diterima
kerana ianya diberikan atas nama jawatan tersebut. Sehinggakan
Rasulullah memberitahu sama ada dia akan dapat hadiah itu jika dia duduk
di rumah sahaja, yang bermaksud jikalau bukan kerana jawatan itu orang
tidak akan memberikan hadiah kepada yang diberikan amanah itu.
Sekadar
di sini sahaja yang ingin saya sampaikan. Diharapkan perkongsian ini
jika terdapat kesilapan bolehlah ditegur atas dasar keikhlasan.
Semoga anda pun juga dapat diberikan peluang untuk membaca kitab ini.
Wallahualam.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar